Alle Trendwatchers op een rij!

Tom Kniesmeijer

Tom Kniesmeijer

Droeg bij aan: 2011, 2012, 2013, 2014 & 2015

Tom Kniesmeijer is toekomstpsycholoog. Hij adviseert bedrijven bij Trendimplementatie: scenarioplanning, strategie en productontwikkeling. Hoe zet je toekomstvisie als bedrijf om in realiteit?
Tom schreef ‘De Seizoenen van de Tijdgeest’ (2009) over de vaste regelmaat waarmee de tijdgeest iedere vijf jaar omslaat. Zijn tweede boek, ‘Het Matje. Zingevingsfitness’ (2011) beschrijft hoe mensen en organisaties vanuit hun eigen identiteit en kracht kunnen leren leven en werken, in plaats van vanuit de verwachtingen van anderen.

Daarnaast is hij spreker en dagvoorzitter wanneer het gaat over trends, innovatie en verandermanagement. Zijn stijl is losjes en enthousiasmerend, vanuit zijn persoonlijke drijfveer: mensen niet alleen de mooie dingen van het heden laten zien, maar ook de potentie van de toekomst. Tom is de initiator van de TrendRede en voorzitter van de Effiejury – een vakprijs voor effectieve communicatie.

Christine Boland

Christine Boland

Droeg bij aan: 2011, 2012, 2013, 2014 & 2015

Christine Boland, Trends & Mindsets, is al meer dan twee decennia actief als trendanalist consumententrends voor de retail, conceptontwikkeling, vastgoed, mode en media-industrie.

Haar grote kracht is dat zij op heldere wijze maatschappelijke trends en ontwikkelingen analyseert en in kaart brengt. Uit de veelheid aan informatie en omgevingsfactoren weet zij precies die ontwikkelingen te destilleren die voor een bepaalde branche relevant zijn. Op die manier brengt zij kansen en mogelijkheden in beeld.

Zij wordt gewaardeerd om haar heldere en inspirerende werkwijze en is veel gevraagd spreker op congressen in binnen- en buitenland. “Zij transformeert in een uur tijd van nagenoeg iedere toehoorder een geïnspireerde verstaander.”

In 2012 verkozen tot TRENDWATCHER OF THE YEAR for fashion and design.

Tony Bosma

Tony Bosma

Droeg bij aan: 2011, 2012, 2013, 2014 & 2015

Tony Bosma is een veelgevraagd spreker op het gebied van trends, toekomst, marketing, technologie, consumentengedrag, innovatie en communicatie. Hij publiceert veelvuldig over deze onderwerpen en becommentarieert actuele gebeurtenissen vanuit zijn perspectief als trendwatcher en futurist. Zo heeft Tony meegewerkt aan boeken als Ideeën genoeg, Entertainment Marketing, Search, Digital World. Tony combineert het vak van trendwatching met futuring (toekomstdenken) waardoor hij in staat is om trends te koppelen aan visie. Hij vindt dan ook dat organisaties zich niet moeten laten leiden door de vele trends die (gaan) spelen maar trends gericht moeten gebruiken om hun gewenste positionering te realiseren. Tony ziet het begin van deze eeuw als een transitie naar een totaal nieuwe wereld. Tony is de oprichter van de populaire trends weblog Extend Limits en is partner bij Ordina.

Richard Lamb

Richard Lamb

Droeg bij aan: 2011, 2012, 2013, 2014 & 2015

Trendwatcher & futuroloog Richard Lamb, Msc (www.TrendWatcher.com) begon in 1989 en is al jarenlang één van de meest gevraagde sprekers in Nederland. Concepten van zijn hand zijn de TrendTalk™ en de BigBrainstorm™.

Momenteel maakt Richard Lamb furore met zijn pragmatische ‘TO DO Brainstormmodel’ waarmee Trends vertaald kunnen worden naar kansen en innovaties.

Hij is auteur van de boeken ‘10 Trends, ontwikkel uw eigen toekomstvisie’ en ‘Succesvol Elektronisch Zakendoen’.

Richard Lamb is online o.a. actief via www.TrendWatcher.TV; www.InnovatieTafel.nl; www.DitIsHandig.nl; www.TrendsRadar.nl en www.TrendsVerwachting.nl en Social Networks als Twitter.

Carl Rohde

Carl Rohde

Droeg bij aan: 2011, 2012, 2013, 2014 & 2015

Dr. Carl C. Rohde heeft in de loop van bijna twee decennia een topreputatie opgebouwd als internationale trendwatcher met inhoud en diepgang. Hij brengt mentaliteitsveranderingen in kaart voor onze samenleving als geheel en voor generaties en doelgroepen daarbinnen. Bedrijven als Microsoft, Unilever, Heineken, Wrangler, Adidas, BMW, het Rode Kruis en the International Council of Shopping Centres, maar ook communicatiebureaus en ministeries maken gebruik van zijn lezingen, brainstorms en diensten.

Op de universiteit van Utrecht verrichtte Rohde jarenlang academisch gedegen onderzoek naar de ‘soft spots’ van diverse generaties. Naast dit voortdurende onderzoek naar de ‘soft spots’ van generaties en doelgroepen doet Rohde onderzoek naar de mentaliteitstrends van onze samenleving en van de toekomst. Dat doet hij wereldwijd met honderden ‘cool hunters’, in alle leeftijdscategorieën, dus ook veel 50+ers. In hun stad, van Amsterdam tot Sao Paulo, van Los Angeles tot Shanhai, maken deze cool hunters rapporten wat er allemaal “cool” gevonden wordt. Cool betekent daarbij niet zo zeer: hip, pijnlijk hip. Cool betekent: aantrekkelijk en inspirerend met toekomstpotentieel binnen de eigen generatie.

Ronald van den Hoff

Ronald van den Hoff

Droeg bij aan: 2011, 2012, 2013, 2014 & 2015

Ronald van den Hoff is mede eigenaar van CDEF Holding BV, een veelzijdige reeks van bedrijven opererend op de scheidslijn van de hospitality industry en de wereld van de sociale media. CDEF Holding BV exploiteert spraakmakende, disruptive Blue Ocean formules zoals de co-working formule Seats2meet.com.

Van den Hoff is als trend-strategist tevens auteur van het boek Society30. Vanuit de historie wordt er in het boek Society 3.0 vooruit gekeken.
Het is voor ieder weldenkend mens wel duidelijk dat er veel zaken structureel in ons land verkeerd zijn en inmiddels al gewoon zijn ontspoord. We hebben onszelf vastgezet. Hoe kan het anders? Of zelfs hoe moet het anders, want als we op gelijke voet doorgaan, glijden Nederland en Europa nog verder af.

Van den Hoff is een veel gevraagd spreker over onderwerpen als Society30, Enterprise30, de Interdependente Economie en co-working.

Marcel Bullinga

Marcel Bullinga

Droeg bij aan: 2011, 2012, 2013, 2014 & 2015

Smeren we aspirine op onze boterham in 2025? Krijgen we een globaal brein met superprofessionals of hebben alleen robots nog een baan? Leren we minder maar kunnen we meer? Futurist & trendwatcher Marcel Bullinga is dol op geprinte huizen, heeft een afkeer van graaiers en helpt graag mee de wereld futureproof te maken. In zijn keynote "Ben Jij Futureproof?" beantwoordt hij 10 vragen over de toekomst. Congressen leidt hij met vaart en humor. In 4 sessies maakt hij professionals in onderwijs, bibliotheek, overheid & bedrijfsleven futureproof. Marcel is al 10 jaar lid van het gerenommeerde Speakers Academy

Hilde Roothart

Hilde Roothart

Droeg bij aan: 2011, 2012, 2013, 2014 & 2015

Hilde Roothart werkte als forecaster onder meer bij Lidewij Edelkoort voordat ze in 1997 Trendslator oprichtte. Ze is een pionier op het gebied van trendwatching en futuring en houdt zich bezig met onderzoek naar de stemming in de markt, bij de consument en in de maatschappij en met het onderzoeken en vertalen van trends naar strategieën en concepten, markten en merken. Daarbij wil ze informeren, inspireren en motiveren voor succesvolle creatie en innovatie.

Roothart publiceerde verschillende boeken, waaronder ‘Goed Boek – Tien kansen voor een betere toekomst’. Ze is een regelmatige spreker op bijeenkomsten over trends en de toekomst en initiatiefnemer van LaFutura 2013 in Amsterdam. Het thema van deze internationale co-working unconference is ‘NOW NEW NEXT Building the future industry’.

Marie-Lou Witmer

Marie-Lou Witmer

Droeg bij aan: 2012, 2013, 2014 & 2015

Haar werkterrein is brand & trend strategie. ‘Ik sla een brug tussen brands & trends en ontwikkel van daaruit samen met mijn klant ideeën voor nu en de nabije toekomst, praktisch en concreet. Alleen een zak met trends neerzetten heeft weinig zin, Het gaat om de matchmaking tussen merken en trends.’ Voordat Witmer eind negentig zelfstandig consultant werd werkte ze onder meer als strategy director voor marketing- en communicatie adviesbureau FHV/BBDO en in de moderetailbranche voor de P&C Groep als marketing manager/adjunct directeur. Witmer Consultancy, brands & trends.

Goos Eilander

Goos Eilander

Droeg bij aan: 2012, 2013, 2014 & 2015

Goos Eilander is in 1969 begonnen als documentalist bij Honig Merkartikelen B.V. (nu onderdeel CSM), waar deze afdeling binnen korte tijd werd geïntegreerd in de marktonderzoeksafdeling. Eilander fungeerde daar tussen 1971 en 1978 als projectleider marktonderzoek. Begin 1978 stapte hij over naar Inter/View, waar hij in 1979 adjunct-directeur werd en in 1981 directeur/mede-eigenaar. Sinds 1990 leidt hij zijn eigen bureau voor strategisch marktonderzoek. Goos Eilander richt zich met zijn full service bureau met name op onderzoek onder consumenten en werkt als zodanig voor vooral het bedrijfsleven.

Goos Eilander is auteur van vele publicaties, waaronder ‘Naar 2020, een tijdreis door trends’, geschreven samen met Roland van Kralingen. Op grond van de combinatie van deze publicaties is Eilander een spreker met een groot regelmaat aan lezingen en workshops over strategisch marktonderzoek, consumententrends en consumentengedrag. Hierin worden feiten aan interpretaties gekoppeld, via bijvoorbeeld een geheel in eigen beheer ontwikkeld scenariomodel. Ook is Goos Eilander mede auteur van het boek Dossier Supertrends, samen met Norbert Mirani en Carl Rohde.

Norbert Mirani

Norbert Mirani

Droeg bij aan: 2012, 2013, 2014 & 2015

Norbert Mirani heeft meer dan 10 jaar ervaring bij Science of the Time. Momenteel is hij werkzaam in de mediabranche bij SanomaNL. Norbert heeft zowel een opleiding Economie (marketing) als een opleiding Sociale Wetenschappen (cum laude) afgerond. Hij heeft niet alleen ervaring met trends, maar ook met strategie en positionering. Als auteur heeft hij niet alleen zijn eigen boek geschreven, maar ook bijgedragen aan andere boeken en veel artikelen en blogs geschreven. Samen met Carl Rohde en Goos Eilander (Trendbox) heeft hij Dossier Supertrends geschreven. Bovendien draagt Norbert vaak bij aan conferenties door op te treden als spreker of voorzitter.

Farid Tabarki

Farid Tabarki

Droeg bij aan: 2013, 2014 & 2015

Farid Tabarki is de oprichter en directeur van Studio Zeitgeist. Hij doet sinds 2000 onderzoek naar de (Europese) tijdsgeest. Onderwerpen waar hij met zijn studio onder andere onderzoek naar doet zijn radicale decentralisatie, radicale transparantie, (social) media, onderwijs, Europa, marketing en het nieuwe werken. Zijn inzichten worden succesvol ingezet bij verschillende (internationale) organisaties. De afgelopen jaren heeft hij bovendien in Nederland en andere Europese landen vele lezingen en keynotes gegeven. Farid is dan ook uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year 2012-2013.

Daarnaast presenteerde hij TV-programma’s als MTV Coolpolitics en Durf te Denken, van Socrates tot Sartre en is hij veelgevraagd dagvoorzitter en gespreksleider. Ook was hij betrokken bij de samenstelling van de bundel ‘Dappere Nieuwe Wereld – 19 essays over de toekomst van Nederland’.

Caroline van Beekhoff

Caroline van Beekhoff

Droeg bij aan 2015

Caroline van Beekhoff werkt als TrendStrateeg en BeeldBouwer.
Al haar hele werkzame leven werkt zij met trends, de focus ligt daarbij op het strategisch en werkzaam vertalen en inzetten ervan. Juist omdat ze gelooft in de toegevoegde waarde van trends als je ze op een juiste wijze aan je identiteit weet te koppelen.
Sinds de eeuwwisseling geeft ze hierover ook advies, schrijft erover in diverse media en doceert dit ook aan zowel studenten als het MKB-ers.

Daarnaast is Van Beekhoff beeldend kunstenaar, ook daar weet zij abstracte begrippen daadwerkelijk concreet te maken. Zij maakt vrij werk en in opdracht.